Spisen/ugnen funkar inte efter strömavbrott?

Q: Varken spisen eller ugnen går igång trots att den lyser som vanligt? A: Ställ in klockan på ugnen så kommer den att fungera igen.

Köksfläkten ”tjuter” i hela huset

Q: Min fläkt började ”tjuta”/ låta ovanligt högt och det verkar inte sluta, mina grannar har samma problem? A: Med största sannolikhet har en rökdetektor gått igång och då startar ett larm. Detta kan åtgärdas av vissa styrelsemedlemmar, om ingen i styrelsen finns på plats; kontakta vår tekniska förvaltare.

Är det fler som upplever att de har kallt hemma?

Q: Det har blivit ovanligt kallt inomhus och jag har försökt att höja temperaturen i alla rum men märker ingen skillnad? A: Denna fråga dyker ofta upp i början på hösten då väder och temperatur utomhus varierar väldigt mycket under dygnet. Det kan upplevas väldigt kallt och rått inomhus efter en kall natt när det på dagen till trots är varmt. Trots detta är temperaturen oftast inom ramarna. Om du vill mäta temperaturen i din bostad ska det göras i en så kallad vistelse zon, 2 meter in från ytterväggen och 1 meter upp från golvet, temperaturen bör ligga mellan 18-22 grader. Har man under 18 grader ska man göra en felanmälan hos vår tekniska förvaltare.

Felanmälan

Felanmälan görs hos Forstena Energi & Kontroll AB på www.forstena.se Klicka på felanmälan uppe i högra hörnet, fyll i föreningsnamnet utan Brf innan (Idared). Välj adress i rullistan och fyll i uppgifter samt ange ärende. Telefon vardagar 08.00-09.00, 08-645 15 35. Övrig tid telefonsvarare.

Dygnet runt jour

Akuta ärenden ska anmälas, oavsett tid på dygnet på telefonnummer 08-18 60 00. Ärenden som ej är akuta, se ovan under rubriken ”Felanmälan”. Jouren skall endast användas för att hantera speciellt svåra situationer som kan uppstå på och utanför vanlig arbetstid. Att använda jourtjänster är betydligt dyrare än att använda sig av hantverkare på arbetstid så därför bör vi vara återhållsam med hur vi använder jouren. Det sagt så ska man inte vara rädd för att använda jouren när felet är akut.

När anses ett fel vara akut?

  • Vatten; Utströmmande vatten från t.ex. en brusten vattenledning.
  • Avlopp; Totalt stopp, d.v.s. ingen genomrinning eller risk för personskada (t.ex. halkrisk) eller skada på fastigheten.
  • El; Brott på ledning eller helt strömlös lägenhet (ej pga. av nätavbrott) och/eller risk för personskada eller skada på fastigheten föreligger.
  • Glas; Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott föreligger.
  • Skadegörelse; Skada på fast egendom där risk för personskada eller inbrottsrisk föreligger.

Exempel på problem som inte är akuta 

Vid arbeten i bostaden som utförs av Jouren står medlemmar själva för dessa kostnader. Medlemmarna kan själva välja att använda annan entreprenör.

  • Vatten; Inget varmvatten, droppande kran, fuktinträngningar i lägenheter/trapphus.
  • Avlopp; Vatten rinner långsamt, men ej stopp.
  • El; Trasig säkring/eluttag.
  • Glas; Sprucken glasruta.
  • Värme; Ingen värme i element.
  • Störning; Festligheter hos grannar.

 

Sundbybergs Stadsnät Telefon: 08-706 91 35 E-post: info@sundbybergsstadsnat.se Hemsida: www.sundbybergsstadsnat.se

ThyssenKrupp Elevator Sverige AB 0200 – 88 78 78 Felanmälan kan göras dygnet runt.

Felanmälan görs direkt till Siemens/Bosch på telefonnummer: 0771 – 19 55 00